Kläder - snälla läs!

Från början så var kläderna till för att skydda kroppen mot vädret och att värma personerna.  Men med tiden så kom det att handla om socialstatus och för att visa sin personlighet.

Kläderna visar mycket på hur man är som person. och är det inte roligt? att det faktiskt nu för tiden finns så mycket olika kläder att alla kan ha olika stilar och sätt att klä sig på?

men ändå så finns det det som kallas mode, det som är inne att ha på sig just nu, och att följa modet är för många viktigt och för andra inte viktigt alls. det finns också människor som ser ner på andra människor som inte bär säsongens skor eller liknande sen så finns det människor som ser ner på människor och klankar på människor för att dem just bär säsongens skor.

Är det inte märkligt att något som från början var till för att skydda människan (vilket det såklart är fortfarande) har kommit att blivit någonting som sätter människan i olika klasser.

Man kan ofta se på folks kläder hur de mår. Jag är en person som älskar svart, grått och vitt på kläder. Men har också ljusa kläder och känner jag mig glad så vill jag oftast sätta på mig ljusa kläder. Då kan det tillexempel bli ljusa jeans och en vit tröja. men känner jag mig ledsen så sätter jag aldrig på mig såna kläder, då ska det helst vara så mörkt som möjligt. Jag tror att det är min "försvarsinstinkt" som gör det, är jag sur eller ledsen så vill inte jag uppkalla folks uppmärksamhet och vill därför "smälta in i mängden" så mycket som möjligt med mina svarta och mörka kläder.

Jag tycker folk som går i chockrosa byxor och knallgröna tröjor är skithäftiga! "wow, att dem vågar!"

Jag själv har inte sån stil, utan är väldigt "neutral". Men jag gillar också att vara det, jag trivs med att smälta in på stan bland alla andra människor. Men det skulle också vara häftigt att faktiskt ha ett par rosa byxor som faktiskt sticker ut.

Något jag inte tål är folk som klankar ner på andras stilar. Okej att tänka något tyst, men man säger ingenting om det!
Det är bara respektlöst och tecken på osäkerhet.

Jag känner en person, vi kallar henne Moa som klädde sig som hon själv ville. Hon såg ashäftig ut men hade egentligen inte en sån jättespeciell stil, fast ändå "annorlunda". Men hon såg grymt cool ut och jag förstod inte att hon vågade, jag gick vid sidan om med mina vanliga jeans, gråa kofta och svarta jacka. Även fast jag var nöjd med det som jag hade så var jag avundsjuk, för jag vågar inte synas.

och inte undra på att det finns människor som jag som inte vill synas och sticka ut, när det finns människro i dagens samhälle som inte accepterar att folk vågar klä sig "annorlunda". Moa kunde få arga blickar på tågen på grund utav hennes stil, folk pekade finger åt henne, FÖR HENNES STIL? har ni hört något så sjukt?

är det fördomar eller är det fördomar? jag tycker att det är så jävla respektlöst att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Hon slutade att ha den stilen efter ett tag och har nu en mer "vanlig stil"

Själv har jag råkat ut för, med min "vanliga, tråkiga stil", att folk inte tror att jag har någon personlighet. Ibland undrar man hur folk tänker, och om dem ens gör det.

Det här är ett annorlunda inlägg mot vad vi skrvit förut, men också ett ämne värt att ta upp, Handlar ju ändå om kläder ;)

Vad har ni för stil? råkat ut för något påhopp eller kommentar på grund utav den?

Det är nog tyvärr vanligare än man tror.


Men både jag och "Moa" har fått komplimanger för våra sätt att klä oss på :) Vilket gör en sååå glad :)

              

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://buurkmat.blogg.se/

http://buurkmat.blogg.se/

http://buurkmat.blogg.se/

http://buurkmat.blogg.se/

http://buurkmat.blogg.se/

2009-04-12 @ 23:45:44
Postat av: caroline

ja det är skönt att få lov :D men nu är det slut :((

2009-04-13 @ 13:34:33
URL: http://carolinejosefineforsberg.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv: Tack för att du var med i tävlingen!



Du har verkligen rätt. Jag är ganska lik dig när jag läser detta inlägg. Jag känner verkligen igen mig själv när jag ser inlägget. Jag tycker, som du, att folk ska inte behöva bli behandlade för hur dem klär sig och är det något man tycker är fult, håll det inom sig själv. Det inlägg du skrev nu tror/hoppas jag att många tänker till. :)

2009-04-13 @ 21:42:13
URL: http://kruumelur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0